זה אולי לא הטרנד הכי חדש בתחום הכושר הגופני, אבל נראה שהרכיבה כאן כדי להישאר.

בניגוד לאופניים החשמליות שבהם אתם כמעט לא מתאמצים (וגם בואו נודה באמת - גם לא ממש שורפים קלוריות...) רכיבה על אופניים היא דרך נהדרת לרדת במשקל, לשפר את הכושר הגופני ולהכיר את המקומות הכי יפים בארץ מקרוב. אז איך הן יתרמו לכושר שלכם?

איך תבנו לעצמכם תוכנית אימונים אישית ואיפה המסלולים הכי שווים בארץ? בדיוק בשביל זה הכנו את הכתבה הזאת.

ההיסטוריה של האופניים

איור של דגם האופניים הראשון מ-1886

כולנו מכירים את הטור דה פראנס, אבל כדאי לזכור שבלא מעט מקומות בעולם האופניים נחשבות לכלי התחבורה העיקרי של האזרחים.

העלות הנמוכה, בעיות החניה והעובדה שהם לא מזהמות את הסביבה, הפכו את האופניים למוצר מבוקש במיוחד. אבל לא תמיד הם נראו כך:

האופניים הוצגו לראשונה בשנת 1818 בתערוכה שהתקיימה בפריז והיו שונות מאוד מהאופניים שאתם מכירים (כמה שונות ? לא היו להם פדלים....) ניתן לומר

שלקראת סוף המאה ה19 קיבלו האופניים את המראה העדכני שלהם.

רוכב אופניים על כביש בזמן דיווש אינטנסיבי

רכיבה תחרותית

רוכב אופניים במסלול הררי מדהיםרכיבת הרים: ענף אתגרי ועוצר נשימה שמשתמש בתוואי השטח לצורך בדיקת היכולות של כל ספורטאי ונערכת במספר מגוון של מסלולים.

בתחום זה הטכניקה והשליטה של כל רוכב באופניים היא המפתח לניצחון.



רוכבי אופניים מתחרים באולם סגור בריו

רכיבה אולימפית: באולמות סגורים ועל משטחי עץ מתחרים טובי הספרינטרים בעולם על הזכות לזכות במדליה אולימפית. רכיבת האופניים היא חלק

בלתי נפרד מכל האולימפיאדות וניתן לומר שמלבד האולימפיאדה שהתקיימה בשטוקהולם בתחילת המאה שעברה בכל האולימפיאדות זכו האופניים לייצוג מכובד.

רוכב אופניים מקצועי בדרך לקו הסיוםרכיבת כביש: הג'ירו האיטלקי והטור דה פראנס הצרפתי הם כמעט שמות נרדפים לתחום מרוצי הכביש. מרוצי הכביש נודעים באגרסיביות שלהם ובקושי הכמעט

בלתי אפשרי אשר הם מציבים למשתתפים בהם. 

הצצה קטנה לרגעים הטובים ביותר מהטור דה פראנס

היתרונות הבריאותיים שברכיבה על אופניים

רכיבה על אופניים היא פעילות אירובית נהדרת לכל מי שרוצה להיכנס לכושר, ומהר. הרכיבה מאפשרת לנו להפחית קלוריות, לשפר את סיבולת הלב ריאה וכמו כל פעילות גופנית - היא גורמת לשחרור אנדורפינים שנלחמים בתחושות כגון דיכאון וחרדה.

בנוסף, הרכיבה תורמת לחיזוק העצמות שלנו ומשפרת את זרימת הדם ולכן לצד הליכה וריצה היא נחשבת לאחת הפעילויות המומלצות ביותר לכל גיל. 

על איזה שרירים עובדים

רכיבה היא פעילות שמצריכה את פעולת הגוף כולו, אולם בתהליך הדיווש אנו עובדים במיוחד על פלג הגוף התחתון.
שרירי הרגליים: שרירי התאומים והשריר הארבע ראשי הם השרירים הראשיים אשר מפעילים את האופניים ולכן ניתן יהיה לראות שינוי משמעותי בהם.
גם שרירי הישבן ובראשם שריר הGluteus Maximus עובדים בזמן הדיווש ולכן אין פלא שרבים מדווחים על שיפור בהיקפים ובמראה החיצוני לאחר שהם התמכרו לרכיבה.
גלו שלל אופני כושר ביתיים לאימון אינטנסיבי
 

מידע לגיקים - מבנה האופניים והאביזרים שאתם פשוט לא תוכלו להיפרד מה

שילדת האופניים מורכבת מקורת ראש וקורה תחתונה, כאשר יחד עם תומכת האוכף ומסב הראש, אנו מקבלים את בסיס האופניים.

איכות החומרים שבשלדה הם אשר קובעים את המשקל וכמובן שאת מחיר האופניים…

מוט הכידון והכידון מספקים את הניווט כאשר באופני שטח מצורפים אליהם ההילוכים, לקביעת סגנון הרכיבה הרצוי.

קולאז' תמונות של חלקי האופניים: גלגלי שיניים בגלגל אחורי, הגה של אופני ספורט מקצועיים, פדלים ושלדה

10 אביזרים מומלצים

  1. אוכף איכותי - רכיבות ארוכות מחייבות ישיבה נוחה.
  2. קסדה - האביזר הכי חשוב והדבר שפשוט יכול להציל את החיים שלכם.
  3. מתקן לרכב - רוצים לצאת עם האופנים לשטח? 
  4. נעלי רכיבה - מספקות אחיזה חשובה ברכיבת שטח ומגיעות בדגמים שונים בהתאם למבנה הרגל
  5. כפפות רכיבה - חובה ברכיבת שטח. מספקות הגנה על הידיים מפני קוצים. 
  6. מכנסי רכיבה - אלסטיות, מספקות אוורור ומאפשרות לכם תנועה מלאה בכל דיווש
  7. מעיל רכיבה - שומר על חום הגוף ומגן מפני הגשם. 
  8. ספריי שמן - אידיאלי כאשר אתם זקוקים לשמן את חלקי המתכת של האופניים בשטח
  9. משקפי שמש - יספקו הגנה מפני קרינת השמש 
  10. מנעול לאופניים - מנעול איכותי הוא ההבדל בין אופניים, לאופניים לשעבר.

תוכנית אימונים לרוכבים חובבנים

אז התמכרתם לרכיבה ואתם רוצים לשדרג את היכולות שלכם? כדאי לעשות זאת בהדרגה ולהקשיב לגוף שלכם.

שבוע 1: 5 ימי רכיבה, מתוחם 3 ימים של רכיבה של שעה בעצימות נמוכה (BASE) ועוד יום אחד של רכיבה של 3 שעות.

שבוע 2: 5 ימי רכיבה, מתוכם 3 ימים רכיבת BASE של שעה משולבת עם רכיבה בדרגת קושי בינונית (TEMPO) וסיום ביומיים של רכיבה ארוכה 2-3 שעות.

שבוע 3 שבוע ה - MAX - רכיבה בעוצמה גבוהה : 5 ימי רכיבה, מתוכם 3 ימים רכיבת BASE של שעה וחצי משולב עם רכיבה בדרגת קושי בינונית (TEMPO) וסיום ביומיים של רכיבה ארוכה 2.5-3.5 שעות.

שבוע 4 (שבוע התאוששות) : 5 ימי רכיבה מתוכם 3 ימים רכיבת BASE של 45 דקות, ויומיים בשבוע 1-2 שעות רכיבה.

קק"ל- שבילי אופניים מומלצים

מבט מגוף ראשון על מסלול רכיבה ביערקק"ל, הגוף האחראי להסדרת מסלולי רכיבת השטח, מציע מגוון של מסלולים בדרגות קושי שונות:

מסלולי רכיבה בצפון

  • שביל האופניים בפארק הירדן - מסלול בדרגת קושי נמוכה אשר מתאים לרוכבים אשר מעדיפים לקחת את הזמן וליהנות ביחד עם חברים או משפחה מנוף מרהיב. מסלול קל לניווט ונחשב לסוד בקרב החובבים.
  • שביל אופניים גבעת אולגה - מסלול בדרגת קושי בינונית ומספק בהחלט תמורה נאה למאמץ שלכם. האזור נחשב ליפה במיוחד, מספק תחושה פסטורלית ומומלץ עד מאוד בתקופות הקיץ.
  • שביל יער בית קשת - מסלול בדרגת קושי גבוהה שמתאים למקצוענים שביניכם. מומלץ במיוחד בעונת החורף ומתבסס על הנופים הקסומים והתוואי הייחודי של הר תבור.

מסלולי רכיבה במרכז

  • סינגל הרצל ביער בן שמן - מסלול בדרגה קושי נמוכה. מסלול חוויתי שלא עולה על 11 קילומטרים מספק חוויה נהדרת ליחידים ולמשפחות. המסלול צפוי לחזור לפעילות מלאה בחודש מאי.
  • סינגל עין רפה - מסלול בדרגת קושי בינונית אשר נבנה ביחד עם תושבי הכפר הערבי הסמוך. משלב רכיבה בתוואי משתנה, מספר עליות והמון חיות בר שמסתובבות בחופשיות ומשרות אווירה קסומה.
  • פארק קנדה - מסלול בדרגת קושי גבוהה שמיועדת לרוכבים הרציניים יותר. המקום משופע באתרים ארכאולוגים לצד אתרי מורשת ומומלץ במיוחד בעונת האביב - תקופת הפריחה של הפארק.

מסלולי רכיבה בדרום

  • שביל ניר משה - מסלול בדרגת קושי נמוכה. נחשב למסלול אידיאלי למי שרוצה להתחיל את רכיבת השטח שלו. יער ניר משה יפה בכל עונות השנה ומלא באורנים, ברושים ואקליפטוסים שנשתלו במקום.
  • מסלול נחל שמריה - מסלול בדרגת קושי בינונית שעוטף את העיר אופקים. במקום קיימים מספר סינגלים החל מ8 קילומטרים ועד ל20 ובהחלט מומלץ לחזור למקום יותר מפעם אחת.
  • יער גברעם - מסלול בדרגת קושי גבוהה שמאפשר לכם להתנסות ברכיבה אתגרית ברמה האינטנסיבית ביותר. תוואי שטח הכולל מינון ייחודי של טיפוס בעליות וניווט בדרך כורכר המאפיינת את האזור.

עם כל כך הרבה יתרונות ושפע של מסלולים אין פלא שהאופניים תפסו מקום של כבוד גם בארצנו. אז אם אתם רוצים לשמור על הבריאות שלכם כדאי שתתחילו לדווש.