בעידן ההובר-בורד והאופניים החשמליים עדיין יש אנשים שרוצים לשמור על כושר ולהישאר בתנועה.
אחרי הכל השומן מצטבר ומישהו צריך לקחת אחריות בכדי להוריד אותו, לא ככה?
אז החלטתם לקחת אחריות אבל עדיין לא יודעים מי מבין השניים יעשה את העבודה בצורה הטובה ביותר, אליפטיקל או אופני כושר?
המשיכו לקרוא וגלו איזה מכשיר כדאי לכם לרכוש היום.
אליפטיקל ואופני כושר

המשותף לאופני האליפטיקל ולאופני הכושר

בראש ובראשונה, חשוב להדגיש שלמרות ההבדלים המשמעותיים שיובאו בהמשך, לאופני האופטיקל והכושר ישנן, כמובן מטרות משותפות.
שני המכשירים גם יחד מיועדים ומותאמים להעלות את הכושר האירובי של המתאמנים עליהם, ולסייע להם לפתח סיבולת לב-ריאה טובה יותר.
בנוסף, מכשירי האליפטיקל ואופני הכושר, מאפשרים שניהם להגיע לתוצאות ניכרות לעין בכל הנוגע לחיטוב הגוף, ומספקים אימון אינטנסיבי, עם רמה גבוהה של שריפת קלוריות.
זאת, תוך העמסה מינימלית של משקל על מפרקי הגוף, בשונה מריצה, למשל, שמייצרת עומסים על מפרקי הברכיים וכפות הרגליים.

הבדלים בין אופני האליפטיקל לאופני הכושר

מעבר למטרות המשותפות לשניהם, ראוי לציין שמכשירי האליפטיקל מאפשרים בה בעת לחזק הן את פלג הגוף העליון והן את הגפיים התחתונות ופלג הגוף התחתון, בעוד שאופני כושר רגילות מחזקים רק את שרירי הרגליים.
הפעלה כוללת זו של הגוף מתאפשרת על יד אימון הכולל הרמה של צד שמאל וימין לסירוגין, באמצעות הדוושות והמבנה המיוחדים והבלעדיים לאופני האליפטיקל, אשר הקנו להם את שמם הנוסף – קרוס טריינר (קרוס = הצלבה, טריינר = מאמן).
הבדל נוסף בין אופני כושר לאליפטיקל טמון בכך שהאחרונים מאפשרים לכם לפדל גם אחורה – ובכך להפעיל קבוצות שרירים נוספים ברגליים, כדוגמת שרירי מיתר הברך, אשר אינם מופעלים ברכיבה רגילה קדימה.
קבוצות השרירים המופעלות באופני הכושר ובאליפטיקל
אחת הדרכים לעמוד על ההבדלים בין אופני הכושר או הספינינג לבין מכשיר האליפטיקל, היא דרך קבוצות השרירים המופעלות באמצעות האימון.
היות וכל מתאמן עשוי להזדקק לחיזוקם ולחיטובם של שרירים אחרים, חשוב לבסס את ההתאמה האישית למכשיר האימון האופטימלי עבורך, על פי אזורי הגוף אותם הוא מחזק.
באימון על אופני כושר או אופני ספינינג, מופעלות קבוצות השרירים הבאות:
  • השריר הארבע ראשי בקדמת הירך
  • שרירי מיתר הברך בחלקן האחורי של הירכיים
  • שרירי הליבה העמוקים בבטן
  • שרירי העכוז
  • שרירי התאומים

לעומת זאת באימון על מכשירי אליפטיקל מופעלות קבוצות השרירים האלו:

  • השריר הארבע ראשי בקדמת הירך
  • שרירי העכוז
  • השריר הנרחב הצדי (בצדי הירך החיצוניים) (vastus lateralis).
  • שרירי הכתף
  • שרירי החזה
  • השרירי הדו ראשי בזרוע
  • השרירי התלת ראשי בזרוע

שיטות האימון על כל אחד מהמכשירים

חשוב להדגיש שהן באופני הכושר והן במכשיר האליפטיקל, ניתן לשרוף הרבה קלוריות ולהגיע לאימון בעצימות גבוהה, אך מידת האינטנסיביות של התרגול תלויה קודם כל במתאמן עצמו.
ריכוז מקסימלי, נחישות וכוח רצון – יהוו תמיד בסיס לאימון טוב ואפקטיבי יותר, בכל אימון ועם כל מכשיר כושר.
עם זאת, ישנם מספר הבדלים בשיטות האימון בין אופני כושר או ספינינג לבין מכשיר האליפטיקל.
מכשיר האליפטיקל מאפשר אימון ברמות עצימות מתונות, שמתאימות למתאמנים מתחילים, יותר מאשר אופני הכושר.
על מנת למקסם את אפקטיביות התרגול במכשיר האליפטיקל, יש להגביר את רמת ההתנגדות ולהעלות את השיפוע.
לעומת זאת, אופני הספינינג או הכושר ידועים כמכשירים המאפשרים אימון ברמות עצימות גבוהות ביותר, אך יכולים גם לספק עם תרגול מתון, בהתאם לקצב בו תפדל ולשיפוע שתבחר.
אימון ספינינג יכלול בדרך כלל מקצים של רכיבה רגילה בעודך יושב, לצד מקטעים של שיפוע גבוה ושל 'ספרינטים' במהירות גבוהה.

מקרים בהם מומלץ להימנע מאימון באופני כושר או באליפטיקל

  • כשהמטרה העיקרית הנה חיזוק שרירי הבטן: בעוד שמכשיר האליפטיקל מפעיל גם את שרירי הליבה של הבטן, במידה קלה, הרי שאופני הכושר אינם פועלים על שרירים אלו כלל.
    בכל מקרה, אם חיזוק שרירי הבטן הוא מטרתו העיקרית של האימון, מוטב להעדיף כפיפות בטן סטנדרטיות, ללא מכשירים כלל, אשר מחזקות באופן מיטבי את קבוצות השרירים השונות באזור.

  • כשמטרתו העיקרית של האימון הנה שיפור צפיפות העצם: אימון על אופני כושר או אליפטיקל אינו משפיע על צפיפות העצם, ובמקרים אלו מוטב לבחור בהתעמלות בונה עצם.

  • לסובלים מכאבי גב תחתון מוטב להתאמן במכשיר האליפטיקל ולהימנע מאימוני ספינינג: תנוחת האימון באופני כושר או ספינינג, מחייבת את כפיפת הגו לפנים, מה שעלול להעמיס על הגב התחתון.
    לפיכך, לסובלים מבעיות או כאבים בגב התחתון, מוטב להתאמן דווקא על אופני האליפטיקל, שמאפשרים תנוחת גוף זקופה יותר.

  • לחולים הסובלים מתפקוד כלייתי לקוי: במידה ואתם סובלים מנזקים או תפקוד לקוי של הכליות, יש להיזהר במיוחד מאימונים בעצימות גבוהה, על מנת למנוע פעילות אנאירובית של השרירים, אשר עלולה לשחרר
    חלבונים ורעלים שונים לדם, מה שיכביד על הפעילות הכלייתית. אם כבר נתפס לכם שריר, הימנעו מנטילת נוגדי דלקת ומשככי כאבים מסוג NSAID's, שעלולים להחמיר את הנזק הכלייתי, ושחררו אותו באמצעות מתיחות או טיפולי עיסוי.

שריפת הקלוריות

על אף הדימוי האינטנסיבי של אופני הספינינג בקרב המתאמנים, מכשיר האליפטיקל ישרוף יותר קלוריות באותו מאמץ, היות והוא מפעיל בו זמנית יותר שרירים בגוף.
בעוד שאופני הכושר שורפים באימון בעצימות ממוצעת כ-420 קלוריות לשעה, מכשיר האליפטיקל יאפשר לך לשרוף כ-570 קלוריות בשעת אימון.

השוואת מחירים: אופני כושר

מחיריהם של אופני הכושר נעים לרוב בין כמה מאות שקלים לכ- 2,000 ₪, ותלויים, כמובן, בסוג המכשיר ובמפרט המלא שלו.
כך לדוגמא, עלותם של אופני כושר מבית לייף גיר, הכוללים מדי מהירות, זמן, קלוריות, מרחק ודופק, 8 דרגות קושי, גלגל תנופה
מגנטי במשקל 9 ק"ג, כיסא מתכוונן וצג LCD , ומגיעים עם שנה אחריות – הנה 569 ₪ במבצע (כשהמחיר הרגיל הוא 889 ₪).
לעומתם אופני כושר מבית Vo2 עם אותו המפרט, עולים 999 ₪ במבצב (כשהמחיר הרגיל הוא 1,099 ₪) , ואילו אופני הכושר של חברת York Novo,
נמכרים במחיר של 1,775 ₪ במבצע (כשהמחיר הרגיל הוא 2,240 ₪).

השוואת מחירים: אופני ספינינג

אופני הספינינג הנם מכשירים מתקדמים וחכמים יותר מאופני כושר רגילים, ולכן טווח מחיריהם גבוה יותר, ונע בין 1,500 ₪ ל15,000 ₪, בהתאם ליצרן ולמפרט.
אופני הספינינג מבית לייף-פיטנס, לדוגמא, הכוללים שני גלגלים מגנטיים, אחורי וקדמי, טווח כוונון מדויק של הכידון והמושב, וצג ייחודי המפרט מדדים של זמן, מרחק
התנגדות, שריפת קלוריות ודופק, במהלך האימון ובסיומו – עולים 12,200 ₪ במבצע (כשהמכיר הרגיש הוא 13,400 ₪).
לעומת זאת, אופני ספינינג פשוטות יותר של חברת York, נמכרים ב-1,679 ₪ בלבד.
חברת York מייצרת גם דגם מקצועי יותר של אופני ספינינג, הכוללים גלגל תנופה ענק במשקל של 33 ק"ג, פדלים SPD עם סוגר אובלי, ברגי אל-חלד, מושב המתכוונן אופקית
ואנכית, כידון מתכוונן ושני מייצבים מתכווננים ומעצור חירום, נמכרים במחיר של 4,790 ₪.

השוואת מחירים: מכשירי אליפטיקל ברמה בסיסית

טווח מכשירי האלפיטיקל רחב במיוחד, ונע בין כאלף ₪ ועד לכעשרים אלף שקלים, היות וקיימים דגמים בעלי רמות שונות, לאימון בסיסי, חצי מקצועי ומקצועי.
כך, מכשיר אליפטיקל בסיסי מבית Vo2, נמכר ב-999 ₪ בלבד.
לעומת זאת, דגם מתקדם יותר מבית חברת York, הכולל גלגל תנופה במשקל 10 ק"ג, מנגנון התנגדות מגנטי בעל שמונה דרגות קושי, ידיות אחיזה מרופדות המצוידות בחיישנים ביומטריים, צג דיגיטלי
ובו מדדי מהירות, מרחק, זמן, שירפת קלוריות, דופק וכושר התאוששות, וגלגלי ניוד בבית – עולה 1,590 ₪, ואילו דגם בעל מפרט דומה של היצרן Vo2 – נמכר גם הוא במחיר של 1,600 ₪.

השוואת מחירים: מכשירי אליפטיקל חצי מקצועיים ומקצועיים

כמה רמות מעל מכשירי האליפטיקל הבסיסיים, ישנו דגם חצי מקצועי מבית Vo2, הכולל אורך צעד גדול במיוחד של 51 ס"מ, צג בתאורת LED על גביו מוצגים מדדי זמן, מהירות, מרחק, דופק ושריפת קלוריות, התנגדות חשמלית-מגנטית
בעלת 24 רמות קושי, 12 תכניות אימון, חיישנים ביומטריים מובנים בידיות, גלגלים לניוד ומערכת אספקת חשמל עצמאית ללא חיבור לתקע – ועולה 10,201 ₪.
לעומתו, דגם מקצועי מבית לייף-פיטנס, מדגם 1X בגרסת Go, אשר מוסיף על המפרט שפורט לעיל, גם מדי אחוז שומן מובנים בידיות המכשיר, טכנולוגיית Whisper Stride לפעולה שקטה במיוחד, שידור נתוני האימון דרך שרת לרשת האינטרנט,
וקונסולת מחשב מדגם Go המאפשרת בחירת תכנית אינטואיטיבית מתוך 13 תכניות אימון – נמכר במחיר של 13,752 ₪.
לבסוף, ראוי לציון מכשיר אליפטיקל מקצועי ומעולה מבית לייף פיטנס, דגם 5X בגרסת go/track, הכולל את כל מפרט דגם X1 בגרסת Go, ובנוסף לכך גם ידיות נעות וקבועות בטכנולוגיית ErgoGrip™, והנו בעל אורך הצעד הגדול בישראל, עד ל-61 ס"מ, וכן מגיע
עם קונסולת track בנוסף לקונסולת ה-go, המאפשרת התחברות למאמן כושר וירטואלי, ליצירת תכניות אימון בהתאמה אישית ומעקב התקדמות נתונים – ועולה 19,983 ₪.

השוואת אופני כושר וספינינג על פי כושר הנשיאה ומשקל המתאמן המרבי

היבט נוסף שמבדיל בין מכשירי האימון השונים, הנו כושר הנשיאה שלהם.
מכשיר מקצועי, בעל שלדה חזקה, מותאם לנשיאה של משקלים גבוהים יותר, בין אם מדובר באופני כושר או במכשיר אליפטיקל.
ככלל, אופני כושר מדגמים פשוטים, כמו דגם 20065 מבית לייף-גיר או דגם Apple85 מבית Vo2, מותאמים למשקל מתאמן מרבי של מאה ק"ג בלבד.
לעומת זאת, אופני כושר מגנטיים של חברת York Novo דגם 850, הנם בעלי מבנה מאסיבי יותר, המותאם לנשיאה על עד ל-130 ק"ג, ודגם דומה מבית York,
דגם 19090, יתאים למתאמנים במשקל מרבי של 120 ק"ג.
אופני הספינינג של חברת לייף פיטנס מדגם GX כמו גם דגם ה- RMP-700 המקצועי של York, יישאו מתאמנים עד למשקל מרבי של 180 ק"ג.

השוואת מכשירי אליפטיקל על פי כושר הנשיאה ומשקל המתאמן המרבי

במכשירי האליפטיקל טווחי משקל הדומים לאלו של אופני הכושר והספינינג, אם כי המשקל המרבי למתאמן מגיע עד ל-158 ק"ג בלבד.
מכשירי אליפטיקל בסיסיים, כמו הדגם SOLO המגנטי משנת 2014 מבית York, לדוגמא, מתאים למתאמן ששוקל עד ל-105 ק"ג, וגם דגם 404 Wave מבית Vo2 יישא עד למאה ק"ג בלבד.
לעומתם, דגם crossfit 200 חצי מקצועי מבית Vo2, מותאם למתאמנים במשקל של עד 40 ק"ג.
לבסוף ראויים לציון הדגמים המקצועיים מבית לייף-פיטנס: X1, X1 בגרסת Go, ו-X5, אשר מתאימים לנשיאה של עד 158 ק"ג.
לסיכום, כעת כשברורים לכם יותר ההבדלים בין מכשירי האליפטיקל לאופני הכושר והספינינג בדגמים השונים, והבנתם את יתרונותיהם ומאפייניהם הייחודיים, כל מה שנשאר זה לבחור את הדגם שהכי
מתאים לכם ולרכוש אותו היום בקליק.
יותר פשוט מזה?